Helden in de nacht

De Hornenacht... "Niet voor Watjes"

Ieder jaar kijk ik weer uit naar De Hornenacht, een echte nacht rit. En dat heeft altijd iets extra's. Ook zo dit jaar. Op weg naar de startlocatie in Weert, land van Horne(vandaar Hornenacht) werd het steeds mistiger. Op de startlocatie stonden al flink wat deelnemers en mooie auto's. Onder meer een prachtige Austin Healey met fraaie patina, de spectaculaire Escort Mk2 Rs 2000 van Math Mertens of wat van de Bloedsnelle Opel Ascona van de immer rappe Alexander Leurs. Dafjes,Volvo's,Fiat Alfa. Auto's om als auto-liefhebber van te watertanden.

De start van de Hornenacht is dit jaar qua tijdstip naar voren gehaald zodat de deelnemers ook wat eerder binnen zouden zijn en waardoor deze rit voor meer mensen toegankelijk zou worden. En dat bleek dus inderdaad zo. Enkele nieuwe gezichten doken op in de deelnemerslijst. Een mix van een uitstekend en ervaren uitzettersteam Adri Funhof en Oscar Korsten, geassisteerd door niemand minder als Bart den Hartog en Ad van der Werf staan garant voor uitdagende systemen en een goed lopende route met veel uitdaging voor alle klasses.

Bij het in ontvangst nemen van het routeboek bleek wederom de klasse van de uitzetters, mooie duidelijke kaarten, en keurig verzorgt.
Alle registers werden opengetrokken, Bol Pijl, Baril, Blinde lijn, Visgraat, Pijlen, Pijlen en punten, Ingetekende lijn, Grensbenadering, Punten/Horneland systeem.

Olaf Wennekes als navigator

Daar gaan we. Tjonge jonge wat was het mistig. Nu is een Nacht Rally al een uitdaging maar met zo'n dikke mist helemaal. Tempo aanpassen dan maar. Het zouden 121 lange km's worden in de steeds maar dikker wordende mist. Een voor een verdwenen we in de mist. Gelukkig zijn de controles duidelijk en goed zichtbaar, we kwamen er lekker veel tegen... Bol pijl was prima te doen, Baril , en Blinde lijn.. en toen kwam de Visgraat!!! Visgraat op zich niet moeilijk máár, meestal rij je die dan overdag.. nu is het ergens achteraf in het aardedonkere Limburgse in de super dikke mist! Dat zou een hele uitdaging worden, enigszins wat zenuwachtig gingen Johan en ik van start... gaaf, gaaf, gaaf... we hebben lol gehad en met complimenten voor Johan .. Top gedaan. We hebben in geen enkele sloot gelegen, alle bomen ontweken, en nergens vastgezeten en nog alle controles gevonden ook! Dat we in geen enkele sloot zijn beland was te danken aan de prima remblokken en de reactiesnelheid van mijn chauffeur... het was zo mistig, dat het niet bij één narrow escape bleef maar slechts bij énkele! Maar ach een van mijn moto's in het leven is "no risk no fun".

Op naar de pauze, maar eerst nog Pijlen.

Bij het rijden van de route fronste ik toch wel enkele malen mijn wenkbrauwen. Ongelofelijke ruige en zeer heftige wegen, wegen die je normaliter met een 4x4 of een rallytruck van Jan de Rooij zou moeten rijden maar toch niet met een klassieker. We vlogen van links naar rechts sprongen door kuilen knalde met onze koppen tegen het dak. Er lag zoveel modder en gras op de voorruit dat de ruitenwissers het haast niet aan konden. Wauw wat gaaf!

Wat bleek, er waren enkele controles (Hier Keren) verdwenen, hulde deze keer. Ik heb me kapot gelachen en goed geamuseerd in de hoop dat we niet vast kwamen te zitten. Na de pauze, Bol Pijl, Pijlen punten, ingetekende lijn, en grensbenadering. De mist trok op en verdween zelfs.

Ook op de grensbenadering waren weer enkele bordjes weggehaald door bewoners/mensen waardoor we weer op zeer ruig terrein kwamen, ik was echt van mening dat ik ieder moment kon uitstappen en kon gaan duwen, trekken, lieren. Dat je altijd baas boven baas hebt bewees de immer spectaculair rijdende equipe Mertens/Juriens met hun prachtige Alfa. Vol driftend en glijdend gingen zij een weg in die wij niet aandurfde. Supergaaf om te zien dat ze de 400m lange tankbaan overwonnen! Een diepe buiging heren!

Als laatste traject hadden we punten/Horneland systeem.

Olaf Wennekes als navigator

Daar de mist weg was. Konden we echt tempo maken, en dat moesten we zeker. Dat maakt het Horneland systeem zo bijzonder gaaf! Gas erop! En op naar de Finish. Maar wat vliegt daar voorbij. Ik kan nog net een sticker met "Maaskantje" erop zien. In deze dwars gestuurde aan de horizon verdwijnende Opel Ascona bleek een gelegenheids duo Bart Den Hartog en Alexander Leurs te zitten nadat de navigator van Alexander moest opgeven wegens wagenziekte. Maar dat Bart naast navigeren ook kon sturen, dat wist ik niet!

Bij de Finish aangekomen bleek de nacht z'n tol te hebben geëist. Enkele chauffeurs waren gesloopt van het (mist)rijden in rap tempo. De prachtige Alfa van Mertens/Juriens was stil gevallen met ophangingsproblemen, en enkele wagenzieke navigatoren. Wat een prachtige verhalen kwamen er los... fantastisch om iedereen zo te zien genieten van de rit. De prijsuitreiking kwam lekker vlot, terechte winnaars in een sterk bevochten Sportklasse Jos Heltzel en Jan Timmers en in de Toerklasse wonnen Math Mertens en Danny Rademaekers. Johan en ik werden keurig 4e in de Sportklasse.

Voor aankomend jaar weet ik dat er wat veranderingen op komst zijn voor de Hornenacht, ik zou als ik jullie was nu alvast de datum vastleggen want ik ben bang dat de inschrijvingen van max. 75 deelnemers binnen No-Time vol zal zitten, Ik ben zeker van de partij. Misschien wel met de Turbo-Twin2 van Jan de Rooij.

De Hornenacht... "Niet voor Watjes".

Groeten,
Olaf Wennekes (Navigator in de rode Fiat 128 Rally van Johan Nies)


Terug naar de homepage